lights! camera! coaster! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Familie Houtkamp - WaarBenJij.nu lights! camera! coaster! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Familie Houtkamp - WaarBenJij.nu

lights! camera! coaster!

Door: Roy

Blijf op de hoogte en volg Familie

13 Mei 2016 | Verenigde Staten, Los Angeles

Hallo allen,

Waar gisteren er relatief weinig te vermelden viel, was vandaag wel genoeg materiaal aanwezig om 3 verslagen mee te vullen. Ik wil dan ook waarschuwen dat dit verslag niet helemaal chronologisch in de tijd is, omdat mijn brein nu nog de dag aan het verwerken is. Ik weet nu wat ze met het woord 'mindblowing' bedoelen. Six flags morgen gaat moeite hebben om dit te evenaren...maar goed, laten we met het begin beginnen....

Het begon allemaal met het ontbijt. Gelukkig een veel beter ontbijt dan in ons andere hotel, want in de omgeving is er niets te vinden. Gewoon een degelijke bagel met jam, wat jus de orange en volgens mam gangbare koffie. Een goede start.

We gingen vroeg van het hotel weg, zodat we zeker op tijd zouden zijn en ook omdat de omgeving niets te bieden had. Dan maar wachten in universal. Vroeg weggaan bleek een goede keus. Eenmaal aangekomen kon de decadentie beginnen: onze auto werd door iemand netjes geparkeerd en wij konden ons melden bij de balie. Waar was die balie dan? Tja, daar had iedereen een andere mening over. Dus wij rondhossen over 'citywalk', het winkelcentrum dat in de aankleding al aandeed als een themapark. Gelukkig waren we er vroeg dus hadden we de tijd!
Na een verkenningstoer en controle door een douane, kwamen we dan toch aan bij de entree van het park. Daar werden we makkelijk doorverwezen naar een wel erg luxe ruimte met een geweldig ontbijt met brood en fruit. Ook kregen we hier de gelegenheid om kostuums, een echte oscar en notieties van de film scarface te bekijken. Ook de wcs waren absurd, met ruimtes waar wel 3 wcs in paste en bekleed waren met nepgoud.
De ruimte liep al snel vol met andere mensen em om de zoveel tijd kwam er een gids die de mensen ontmoette en zijn of haar groep meenam. Zo ook toen onze gids kwam. Met veel humor en karakter wist hij de groep bij elkaar te brengen en ons naar de entree te loodsen. Daar liepen we al over een rode loper. De toon was gezet.

De eerste stop was het themapark gedeelte, omdat de attracties beter voor de lunch gedaan konden zijn. De gids nam ons mee langs een film pretpark met onder andere gebieden van the simpsons en despicable me (minions!) maar onze aandacht was gericht op het kasteel waar we op afliepen. Een replica van het zweinstein kasteel en het dorp van het verhaal kwamen ons tegenmoet. De hele groep was even stil en de gids had een grote grijns op zijn gezicht. Het was zo gedetailleerd en uitgebreid, dat het lastig te geloven was. Dit WAS zweinstein, inclusief het gevoel dat je zo het verhaal in liep.

De eerste attractie die we mochten doen (vooraan in de rij!) was een hippogryph achtbaan. Leuk, maar een beetje tam. Zeker niet slecht. Het was dan ook bedoeld als kinderachtbaan, maar dan wel met amerikaanse standaarden.
Daarna gingen we naar het kasteel zelf. Ook daar was een rij, maar wij mochten die uiteraard overslaan. De gids stopte wel bij de voorshows om die te laten zien, waar personages zoals dumbledore en harry tegen je praatte. Uiteindelijk kwamen we in karretjes met shouderbeugel (dus over de kop!) en kregen we een 3d bril op. Toen begon de rit. Een combinatie van 3d beelden, karretjes die wilde bewegingen maakte en animatronics simuleerde een zwerkbal wedstrijd die uiteindelijk onderbroken werd door dementors waar we voor moesten vluchten. Alles was van zo'n hoog niveau dat het later nog rondspookte in ons hoofd. Ik heb al veel pretparken en attracties gehad, maar dit is de beste attractie ooit. Punt. Ik kan er weinig over zeggen want woorden doen het geen recht hoe cool hogwarts of deze attractie is. Het ademt gewoon atmosfeer en is een technisch hoogstandje van de bovenste plank.
Na deze geweldige attracties mochten we naar ollivanders om te testen welke wand het beste bij iemand paste. Ook hier werd van special effects gebruik gemaakt om de spreuken te simuleren.

Na zweinstein werden we door andere gedeeltes van het park geloodsd. Transformers (een soort droomvlucht met 3d effecten) mummy: the ride (afschietachtbaan in het donker) kwamen aan bod. En er was ook nog een benedenverdieping! Via een aantal roltrappen (maar goed ook zo in de bergen) daalde we de bergen van hollywood af (mooi uitzicht).

Daar was nog een pretpark gedeelte met oa bovengenoemde mummy attractie. Maar ook Jurrasic Park had er een geweldige waterbaan die gebruikmaakte van goede animatronics om een bootrit door jurassic park te simuleren. Natuurlijk ging het mis en eindigde het in een grote drop. Toen we voorin zaten, kregen we een flinke golf te verwerken. Gelukkig zijn onze vesten waterdicht en bleef alles droog.

Na deze attracties was het tijd voor de lunch. En wat een lunch...in een apart restaurant voor de vips werden we voorzien van een lunch van hoge kwaliteit. Krab, sushi (ja gerry, alweer :)) asperges, gehaktballen...de gids zei dat mensen de dure viptoer puur boekte alleen maar voor deze lunch. Howel wat overdreven, kon ik wel inzien waarom dat zo was.
Iemand anders die ook op zoek was naar een lunch, was een vampier die de zaak binnenkwam. Weer een erg goede entertainer te pakken, die het ook wel goed kon vinden met mam ;p

Na de lunch begon het studio gedeelte van de toer. We kregen toegang tot een soundstage waar geluid voor films werd opgenomen en met een bus werden we naar verschillende sets geloodsd. Films waar we onder andere bij op de set hebben gestaan zijn back 2 the future, Heroes (!), war of the worlds en captain america. Sommige sets hadden kleine voorstellingen zoals de jaws set (we zagen hoe de robot haai gebruikt werd) en de fast and the furious set, waar we in 3d een auto achtervolging meemaakte.
En zelfs toen waren we nog niet klaar. We kregen een korte tour door de werkplaats waar ze props maken voor films, waar we onder andere de terra cotta soldaten uit de mummie en de troon van jaquin phoenix (als commodus uit the gladiator) konden bewonderen.

Na al deze film goodness kregen we nog een tweede deel in het pretpark waar we attracties als shrek 4d (een 3d film met bewegende stoelen, a la pandadroom) en despicable me mochten meemaken (ook een 3d film met bewegende stoelen). Ook kregen we een show te zien waar dierentrainers lieten zien wst dieren allemaal deden in hollywood films.

En dat was de dag, althans het gedeelte dat bij de tour hoorde. We kregen nog 2 uur in het park (met vip pas, dus geen wachttijden!). We besloten dit te gebruiken voor de highlights (harry potter simulator!). De dag eindigde met een hamburger dinner (we zijn immers in amerika) en nu ben ik op bed gecrasht en dit verslag aan het typen. Nu hoef ik alleen nog te gaan slapen om energie te verzamelen voor een paar dagen six flags....mensen die dit lezen voor de achtbanen, bereid je maar voor...want er zijn er zo'n 18 in the rollercoaster capital of the world. Tot dan!

• 13 Mei 2016 - 07:56

Ton:

Hartstikke mooi, op de foto's zie ik een paar bekende plekken maar er is veel nieuws.
    Daar ben je echt VIP. Genieten.
    Veel plezier in de 8 banen morgen.

• 13 Mei 2016 - 08:30

Trudy:

Gaaf. Wat een avontuur. Leuk dat het zo goed gaat.

• 13 Mei 2016 - 08:54

Gerry & Gretha:

Howdie Roy and Ine,

ALWEEEER Sushi......!@$#%#%%^$%$$%% grrrrrrrr...ik zit echt op de verkeerde plek!
    een heel verslag Roy...ik zit hier kwijlend te lezen (Sushi gedeelte natuurlijk)
    ehhhh, dat is wel apart als je VIP bent...je mag overal voor ..je krijgt nog wat te bunkeren ook....
    waarom doen ze dat hier in Holland niet?
    zal ook wel een prijskaartje aanhangen niet??? die Amerikanen kennende....
    everything is BIG over there... (de prijzen natuurlijk ook!!!)
    heel fijn dat jullie 't naar de zin hebben..(lees... beetje jaloers....)
    misschien moet ik die 8banen cultuur weer es oppikken....maar ja..dan gaat mijn ruggie weer protesteren...ook weer geen goed idee..je kan nie alles hebbe he!

mooie foto's Roy...keep sending them....

geniet ze ...Grtz Gerry & Gretha

• 13 Mei 2016 - 14:20

Ben:

Hoi vakantiegangers,
    jullie vermaken je prima lees ik wel.

en Gerry maak je geen zorgen, hier aan het thuisfront vul ik het tegoed op de credit card regelmatig bij.

• 13 Mei 2016 - 14:54

Oma En Kim:

Wij hebben samen lekker zitten lezen en lachen.
    Wat hebben jullie veel meegemaakt in één dag!

Oma maakt het goed en Ginny loopt lekker te klieren. ;)

Heel veel groetjes uit het warme Gemert. ^^
    Geniet van de achtbanen!

• 13 Mei 2016 - 16:30

Gerry & Gretha:

Heeej Ben,

soms een optie als ik mijn bankrekening nummer ook doorgeef???
    zo te lezen ben jij de grote donateur ;-)))

vraagje aan Roy...zijn er daar ook "jajajons" lekker gebakken of zo?
    of ken je die kreet niet meer?

Grtz Gerry & Gretha